מהי המדיטציה הטרנסנדנטלית?

מדיטציה טרנסנדנטלית (מ”ט) הינה המדיטציה המתורגלת ביותר בעולם (6 מיליון מתרגלים), הנחקרת ביותר (600 מחקרים) ובהתאם לממצאי המחקר, המרגיעה ביותר.

בעמוד זה תמצאו כי:

מדיטציה אמיתית היא קלה, מהנה וכל אחד יכול ללמוד אותה

המפתח: היו עצמכם

אושר: המטרה והדרך

מתח הורס את האושר… תרופת הנגד היא לעבור מעבר למחשבות (טרנסנדינג)

אושר: תרגול שיוצר תופעות חיוביות לטרנספורמציה שלמה

הרצאת מבוא : האם יש לך 90 דקות כדי לגלות איך כל דבר בחיים יכול להשתנות?

מדיטציה אמיתית היא קלה, מהנה וכל אחד יכול ללמוד אותה

“ניסיתי מדיטציות שונות אבל לא יכולתי לתרגל אותן. הסקתי מזה שכנראה אני לא מסוגלת למדוט… כשלמדתי מ”ט זה היה בדיוק מה שהייתי זקוקה לו! מה שהכי הדהים אותי שהתרגול הזה היה הדבר הכי קל שעשיתי מעודי… לקחתי את כל המשפחה שלי ללמוד את המדיטציה הזאת.”
קמרון דיאז

מדיטציה טרנסנדנטלית מאד פשוטה וקלה לתרגול.

כל אחד יכול ללמוד אותה בכמה פגישות שמתקיימות בדרך כלל בשעות הערב. נדרשות רק 20 דקות של תרגול, פעמיים ביום, כדי שנוכל להתחיל להתנסות בתוצאות. רוב המתרגלים מדווחים שהתרגול כל כך מהנה שהם מצפים בכיליון עיניים לאותן 20 דקות.

רוב האנשים מניחים שמדיטציה היא בדרך כלל סוג של ריכוז (בצליל, בנשימה או ברעיונות שונים כמו: “להיות כאן ועכשיו”), ריכוז שנועד לאפשר לנו לחוות רגיעה. בשיטות של ריכוז נדרש על פי רוב אימון רב ובדרך כלל הן לא מהנות במיוחד.

טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית, לעומת זאת, הוחייתה מחדש לפני 60 שנה כשמדען הודי צעיר, מהרישי מהש יוגי, גילה שמדיטציה אמיתית איננה קשורה כלל להכוונה מנטאלית. הוא פיתח דרך שמאפשרת לאמן אנשים להפעיל תהליך טבעי לגמרי וחסר מאמץ שבו ההכרה מתנסה באופן טבעי וללא מאמץ במצב של שקט ורגיעה פנימית.

בתחתית העמוד נסביר כיצד זה מתרחש.

טרנסנדנטלי = להיות עצמך

כאשר הרוח עוברת מעבר לרמות העדינות ביותר של המחשבה ומגיעה למצב של שקט פנימי מוחלט, זהו המצב המהותי בו מגיעים הביתה, לתוך “העצמי” האמיתי.

attention-outside

כאשר תשומת הלב מכוונת החוצה, לעבר מה שרואים, עושים או חושבים, תשומת הלב מתרחקת מעצמנו. ה”אני” בעצם מאבד את עצמו בעולם שסובב אותו.

attention-inside

לו נוכל להביא את הרוח למצב של שקט נקי (ללא קליטה, ללא עשייה וללא מחשבות) אז תשומת ליבנו תוכל לחזור למצב של “תודעה טהורה”, “האני” האמיתי שלנו.

זה יוצר מצב ייחודי של להיות באמת עצמך, זוהי התנסות בעלת עוצמה המשנה כמעט את כל ההיבטים בחיים, כפי שמוצג בוידיאו שלמעלה. לדאבוננו, רוב האנשים עוברים את כל החיים מבלי להתנסות בכך, מכיוון שהם אינם יודעים כיצד להביא את רוחם למצב זה.

אבל כיצד מביאים את הרוח למצב של שקט נקי? לא לראות או לא לעשות דבר זה קל, רק לשבת על כיסא ולעצום את העיניים, אבל כיצד שלא יהיו מחשבות? לא ניתן להכריח את הרוח לא לחשוב. ככל שנשתדל יותר אנחנו בעצם חושבים.

הסוד הוא לא להשתדל, אלא לתת לזה לקרות באופן טבעי. להיות עצמך הוא מצב בו הרוח חוזרת הביתה, והחזרה הביתה הוא המצב המהנה ביותר. בעצם, הרוח מתוכנתת באופן גנטי לחזור הביתה. אין צורך לשלוט, היא תלך לשם בעצמה רק אם תינתן לה ההזדמנות. מדיטציה אמיתית היא הדבר הקל ביותר שאי פעם נעשה, בני האדם הם אלה שהפכו אותה למסובכת בכך שהם סילפו את הדרך הטבעית.

כיצד המדיטציה הטרנסנדנטלית עובדת

8 מיליארד בני האדם שחיים על הפלנטה הזו שונים זה מזה אבל דבר אחד משותף לכולנו: כולנו רוצים להיות מאושרים. אושר הוא כמו כוח הכבידה לרוח והרוח תימשך באופן ספונטני לכל התנסות מהנה. המצב להיות עצמך – לחזור הביתה – הוא המצב המהנה ביותר שקיים לרוח, והרוח תימשך להתנסות הזו יותר מלכל דבר אחר.

כל מה שעלינו לעשות הוא לתת לרוח את הכיוון הנכון ולאפשר לתהליך הטבעי הזה להתרחש (כלומר, אנחנו לא שולטים ברוח ולא מתרכזים). זה דורש טכניקה וקורס מיוחד כדי ללמוד אותה. לאחר שלמדנו את הטכניקה של המדיטציה הטרנסנדנטלית בצורה נכונה יש בעצם רק שתי דרישות כדי שהיא תעבוד:

1. ניתן לחשוב מחשבה

2. הרוח שלך מחפשת אושר

אפילו אנשים עם פעילות יתר ברוח החושבים שלעולם לא יצליחו להשקיט את רוחם, מצליחים להתנסות בשקט עמוק ואושר פנימי בתוך מספר מדיטציות לאחר שלמדו את טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית.

serotonin

המצב של אושר פנימי בזמן המדיטציה הטרנסנדנטלית ניתן בעצם להוכחה באופן אובייקטיבי. מספר מחקרים מדעיים מצאו ריכוז משמעותי גבוהה (50%) של סרוטונין HIAA-5 לאחר 20 דקות של תרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית סרוטונין הוא הורמון האושר שלנו, וסרוטונין נמוך מדי קשור למצבי דיכאון, אינסומניה, מגרנות, חוסר יציבות רגשית, התמכרויות, וכדומה. אפילו לפני תרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית, רמות הסרוטונין בקרב קבוצת המדיטציה הטרנסנדנטלית היו גבוהים כפליים לעומת קבוצת הביקורת, דבר שמצביע על מצב קבוע של סרוטונין מוגבר לאורך זמן.Ref.BUJATTI, M., and RIEDERER, P. Serotonin, noradrenaline, dopamine metabolites in Transcendental Meditation technique. Journal of Neural Transmission 39: 257–267,1976.

moby“מה שממש כבש אותי במדיטציה הטרנסנדנטלית הייתה היעילות שלה. שום מדיטציה שניסיתי לא הייתה כה יעילה בהשקטת רוחי ושכל כך סייעה לי להגיע למקום פנימי רגוע מאד. מה שעושה זאת כה יעיל זה שאתה לא צריך לעשות הרבה ובשביל אדם עצל כמוני זה דבר גדול”.
מובי, מוסיקאי

להשתתף בהרצאת מבוא למדיטציה הטרנסנדנטלית שתתקיים ב ב-. יש להזמין מקומות בטופס שבתחתית העמוד. מספר המקומות מוגבל.

מנוחה עמוקה מסלקת מתחים מושרשים עמוק

backpackbricks

דמיין את המתח כתרמיל מלא סלעים שעליך לשאת עימך כל הזמן. במשך החיים אנו צוברים לחצים שמאוכסנים בגופנו. אם המתח מוגבר תוכל להרגיש זאת בברור, לדוגמה כתחושה כבדה בלב לאחר ריב עם מישהו.

למרבה המזל, במהלך מנוחה הגוף משתחרר באופן ספונטני מהסלעים, דבר שמקל על המשקל שעל כתפינו. זו הסיבה שאנו ישנים, לשחרר את הלחצים שהצטברו מהיום שחלף, כך שנוכל להתחיל רעננים את היום הבא.

הבעיה שהשינה לא עמוקה מספיק, כפי שיודע כל מי שיש לו תחושה של כבדות בלב. למחרת הכבדות אולי פחותה אבל עדיין קיימת. זה ודאי יהפך לסלע שנצטרך לשאת עימנו לשארית חיינו.

בסופו של דבר, אם התרמיל הופך לכבד מדי זה יתחיל להשפיע על הבריאות שלנו, על המצב הנפשי שלנו ועל הביטחון העצמי. המחקרים המדעיים מצביעים על כך שזה אפילו משפיע על התפתחות המוח שלנו… בעיקרון זה משפיע על הכל. שינה אינה מספיקה.

לכן, הכתבים העתיקים מציעים שבנוסף לשינה, אנו זקוקים להתנסות סדירה בטרנסנדנטלי, חזרה אל עצמנו, כי זה יוצר מצב של מנוחה עמוק יותר.

השינה הוא תהליך חסר מודעות שבו הגוף מתנסה בצורה הדרגתית בשלבים עמוקים של מנוחה, כפי שמצביע האיור שלמטה. לעומת זאת, בזמן המדיטציה הטרנסנדנטלית הרוח שלנו מכוונת פנימה במודעות מלאה והיא נמשכת פנימה למצב של שקט מוחלט, מצב שאם מאפשרים לו לקרות, הרוח מבצעת זאת במהירות רבה. תהליך זה ישפיע על הגוף להגיע למצב של הרפיה עמוקה, עמוקה יותר משינה.

איור זה מתוך מחקר מדעי שנעשה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הארוורד מצביע על כך בברור: בזמן המדיטציה הטרנסנדנטלית הגוף מגיע באופן מיידי למצב מנוחה עמוק, מנוחה עמוקה יותר מזו המושגת כעבור מספר שעות שינה. (מצב מנוחה נמדד עפ”י הירידה בצריכת החמצן) Ref.Science 27 Vol. 167 no. 3926 pp. 1751-1754 1970. יותר מ-30 מחקרים מדעיים שנעשו עד כה ברחבי העולם מאשרים את מצב המנוחה העמוקה במהלך תרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית.Ref.American Psychologist, 1987, 42: 879-881.

“עפ”י התיעוד המדעי אין עוד טכניקה דומה להפחתת מתחים אצל מנהלים כמו המדיטציה הטרנסנדנטלית”
נורמן רוזנטל, רופא פסיכיאטרי, ארה”ב, חבר הארגון הלאומי לבריאות הנפש

מנוחה עמוקה זו מאפשרת לגוף לסלק מתחים אפילו אלה המושרשים עמוק. יש לנו עוצמה הרבה יותר גדולה לרפא עצמנו, יותר גדולה ממה שאנו חושבים, כל מה שעלינו לעשות הוא להפעיל את כוח הריפוי הפנימי שלנו.

השפעות תהליך הריפוי שאנחנו יכולים להפעיל עם המדיטציה הטרנסנדנטלית ניכרות בעיקר אצל אלה הזקוקים לכך יותר. הפרעות של מתח פוסט טראומטי (PTSD) שחיילים משוחררים מתמודדים איתם נחשבו כבלתי ניתנים לריפוי. כתוצאה מכך, במשך 15 השנים האחרונות, יותר חיילים מתו בביתם כתוצאה מהתאבדות מאשר סך כל אלה שנהרגו בקרבות בעיראק ובאפגניסטן. לאור זאת, המחקר שנעשה לאחרונה על חיילים ששרתו בעיראק הוא מרשים ביותר והוא מצביע על הפחתה של 50% בתסמונות של פוסט טראומה PTSD ובדיכאונות לאחר 8 שבועות בלבד של תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית Ref.Military Medicine, june 2011. התוצאות היו כה מפתיעות עד כי רשת CNN הכינה כתבה על כך (CNN video) וצבא ארה”ב תומך בטכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית לחיילים.Ref.http://www.army.mil/article/139778/

במחקר דומה שנעשה לפני 30 שנה על חיילים משוחררים ממלחמת וייטנאם, קבוצת המדיטציה הטרנסנדנטלית הראתה לאחר 3 חודשי תרגול שיפורים משמעותיים – הפחתה בתסמיני פוסט טראומה, חרדות, דיכאונות, אינסומניה, אלכוהוליזם, ושיפור בעמידה במצבי מתח. 70% מהחיילים המשוחררים לא נזקקו עוד לטיפול נוסף. קבוצת הביקורת שקיבלה טיפול פסיכיאטרי לא הראתה כל שיפור.Ref.Journal of Counseling and Development 64: 212–215, 1985

posterA2

ישנם חיילים משוחררים שנפגעו במלחמה בצורה קשה יותר. אם מדיטציה טרנסנדנטלית יכלה לעזור להם – כאשר טיפולים אחרים הביאו רק לתוצאות מוגבלות או שנכשלו – היא בודאי יכולה לסייע לכל אחד.

המתח הוא שורש הבעיה ל-90% מהמחלות, כך שללמד את האנשים כיצד לסלק את המתחים הוא דבר חיוני למניעת מחלות. זו הסיבה מדוע רופאים רבים ממליצים כיום למטופלים שלהם על מדיטציה טרנסנדנטלית.

“הדבר המדהים על המדיטציה הטרנסנדנטלית הוא המחקר המדעי המבוסס המצביע על טכניקה המסוגלת להשפיע על מצב שלא חשבנו כי ניתן לשנותו.”
ד”ר אוז

הפחתת מתחים: הוא רק צד אחד בתועלת לשינוי מלא

maharishi-1“אני קורא לשיטה שלי מדיטציה, אבל למעשה היא טכניקה לחשיפת העצמי. היא מאפשרת לאדם לצלול לתוך עצמו ולהגיע אל ההוויה שלו, שם נמצאת תמצית החיים והמקור לכל החוכמה, כל היצירתיות, כל השלווה, וכל האושר.”מהרישי מהש יוגי, מייסד טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית

הכתבים העתיקים מתארים עד כמה חיונית ההתנסות הסדירה ב”טרנסנדנטלי”, השלבים העדינים של המחשבה והחזרה אל עצמך אין זה רק לסילוק מתחים ולשיפור האושר, אלא למען ההתפתחות המלאה כבן אדם. יותר מ-600 מחדרים מדעיים ו-350 כתבי עת מדעיים מאשרים שתרגול מדיטציה טרנסנדנטלית אינו משפר רק את הבריאות שלנו ואת הרגשתנו הטובה אלא אפילו משפר את תפקוד מוחנו המתבטא ב:

  • יותר יציבות נפשית
  • יותר ביטחון עצמי
  • יותר מרץ
  • יחסים טובים יותר
  • שיפור ביצירתיות ובאינטליגנציה
  • שיפור הזיכרון והריכוז

כיצד אוכל ללמוד

טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית נלמדת אישית ע”י מורים שהוכשרו מקצועית ומסוגלים להנחות את האדם להתנסות טרנסנדנטלית בצורה טבעית לחלוטין.

הטכניקה נלמדת צעד אחר צעד בארבעה מפגשים רצופים וזה כולל ליווי ותוכנית המשך למשך שישה חודשים להבטחת התרגול הנכון

הצעד הראשון הוא השתתפות בהרצאת מבוא ללא תשלום.

היש לך שעתיים וחצי כדי לגלות כיצד הכל יכול להשתנות?

על מנת להבין כיצד טכניקה פשוטה יכולה לתת תועלת כה רבה, הרשם לאחת מהרצאות המבוא המתקיימות בכל הארץ ללא תשלום. פשוט מלא את הטופס שלמטה או בחר במפה שלמטה את העיר הקרובה למקום מגוריך:

  • היפגש עם מורה מורשה
  • למד על כל ההשפעות המתקבלות מ-20 דקות פעמיים של תרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית להפחתת מתחים, פיתוח המוח, ביטחון עצמי, יחסים ועוד.
  • שאל כל שאלה שיש לך
  • תאם את מועד הקורס

מה התקשורת אומרת על המדיטציה הטרנסנדנטלית

מה אומרים מתרגלי מדיטציה טרנסנדנטלית

“כאשר אתה מתרגל מדיטציה טרנסנדנטלית המתחים בעבודה משפיעים עליך פחות, ולזה יש תועלת מיידית על הבריאות ועל שמחת החיים שלך. אתה נהנה יותר מהעבודה, יש לך תפוקה רבה יותר ואתה מוצא שקל לך יותר להסתדר עם השותפים בעבודה. אבל מה שחשוב יותר, אתה לא סוחב את המתח מהמשרד הביתה. יש לך יחסים טובים יותר עם המשפחה ועם החברים, אתה נהנה יותר מהחיים. ברור מהמחקרים שכשאתה מקדיש כמה דקות פעמיים ביום לתרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית זה עוזר לך בצורה מדהימה להשיג איזון בין העבודה לבין שאר תחומי החיים”.

הלן דורון, מנכ"לית ובעלת חברה בינלאומית להוראת אנגלית ומתמטיקה לגיל הרך


“מניסיוני האישי נוכחתי כי תרגול סדיר של המדיטציה הטרנסנדנטלית, פעמיים ביום במשך 20 דקות בכל פעם, משפרת ותורמת לחשיבה יצירתית יותר, מפחיתה את המתחים והחרדות ומביאה לי שקט פנימי שהוא כה חשוב למיקוד טוב יותר בעבודה. בנוסף, מצאתי כי לטכניקה הפשוטה והקלה הזו יש השפעה ישירה לצמצום העימותים ולהגברת הריכוז והיעילות בעבודה”.

דן שפר, עורך-דין