הרצאת מבוא חינם

מצא(י) מרכז מדיטציה טרנסנדנטלית בסביבתך בתחתית עמוד זה.

מהרישי מהש יוגי מייסד
מהרישי מהש יוגי הביא את המדיטציה הטרנסנדנטלית למערב בשנת 1958. מאז אותה שנה, זכו שישה מיליון בני אדם ללמוד את הטכניקה ברחבי העולם.

הפעילו את כוח הריפוי הפנימי שלכם

לגוף יש הרבה יותר כוחות לרפא את עצמו מכפי שאנו משערים. ההתנסות במדיטציה הטרנסנדנטלית יוצרת את המצב האידיאלי להפעלת כוחות הריפוי הפנימיים של הגוף. למרבה המזל, 600 מחקרים מדעיים, 6 מיליון מתרגלי מדיטציה טרנסנדנטלית ברחבי העולם ו-55,000 מתרגלי מדיטציה טרנסנדנטלית בישראל, מוכיחים שהרבה יותר קל לעשות זאת מכפי שחשבו בעבר.

מדיטציה אמיתית היא עניין פשוט וקל. כל אחד יכול ללמוד אותה והיא מהנה, טבעית ויעילה ביותר. מרבית האנשים חושבים שמדיטציה כרוכה בסוג כלשהו של שליטה מנטלית במטרה לאלץ את הרוח להירגע באמצעות צורה כלשהי של ריכוז (בנשימה, בקול, ב"כאן ועכשיו"). ריכוז עומד בסתירה לטבע הרוח, וקשה ליהנות ממנו. אך המדיטציה הטרנסנדנטלית היא קלה ונעימה ביותר.

התנסות בטרנסנדנטלי = הרבה יותר מהרפיה

הפופולאריות של מדיטציות כדרך לניהול מתחים הולכת וגדלה, אך השפעתה של חווייה אמיתית של ההתנסות במצב הטרנסנדנטלי (מֵעֵבֶר למחשבה) היא הרבה יותר עמוקה מאשר הרפיה בלבד. למרבה הצער, במשך שנים רבות איבד העולם את הידע המלמד כיצד להתנסות בכך בקלות. הכתבים העתיקים ביותר, השייכים למסורות העתיקות ביותר, מתארים את ההתנסות בטרנסנדנטלי כאחת החוויות האנושיות הגבוהות ביותר, וכחיונית להתפתחותנו המלאה כבני אדם. כיום, ביכולתנו להוכיח זאת באמצעות המדע המודרני ומדידת המתרחש בגוף ובמוח במהלך תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית:

1. מצב של מנוחה עמוקה במיוחד: הרבה יותר מכפי שניתן להשיג באמצעות הרפיה. מדובר אף במנוחה הרבה יותר עמוקה מכפי שניתן להשיג באמצעות שינה.
2. שלווה ואושר פנימיים: ירידה משמעותית בהורמוני מתח ועליה בהורמונים של אושר.
3. פיתוח מוח הוליסטי: ניתן למדידה על פי הקוהרנטיות (מידת הסדר) של גלי אא”ג – EEG.

האפקטיביות של המדיטציה הטרנסנדנטלית בכל תחומי החיים נובעת מהשילוב בין כל המרכיבים הללו.

 

scroll-banner-is

התנסות בטרנסנדנטלי = מנוחה עמוקה

כאשר הרוח עוברת אל מעבר להיבט המעודן ביותר של המחשבה, היא מגיעה למצב של דממה פנימית מושלמת. התהליך מתרחש באופן טבעי ונטול מאמץ לחלוטין. לא נוכל לנסות להשתיק את הרוח, וגם אין צורך שנעשה זאת. באמצעות הטכניקה הנכונה, תגיע הרוח למצב זה בעצמה. כאשר הרוח עוברת מעבר למחשבה, הגוף נכנס באופן ספונטני למצב הרפיה עמוק מאוד – הרבה יותר עמוק משינה.

deep-rest

ניתן למדוד זאת באופן אובייקטיבי באמצעות מעקב אחר צריכת החמצן Ref.Science 27 Vol. 167 no. 3926 pp. 1751-1754 1970
Scientific American 226:84-90 1972
. גרף זה, הלקוח מתוך מחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת “הארוורד” מראה שבמהלך המדיטציה הטרנסנדנטלית, מגיע הגוף למצב של מנוחה עמוקה פי שתיים מאשר המנוחה העמוקה ביותר אליה ניתן להגיע במהלך שינה. יותר מ-30 מחקרים ברחבי העולם אישרו את המנוחה העמוקה אליה מגיעים בעת תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית.

מנוחה עמוקה זו מפעילה את כוחות הריפוי של הגוף עצמו.

ההרפיה משחררת את המתחים. לגוף יש דרך טבעית לחלוטין לסלק את כל המתחים שהצטברו בו. זהו התהליך המתרחש במהלך שינה, אולם המנוחה במהלך השינה אינה מגיעה לעומק כזה שמאפשר לסלק את המתחים הטראומטיים המושרשים. ההתנסות במדיטציה הטרנסנדנטלית תעשה את הדבר הזה בדיוק.

cnn storyהתוצאות בולטות ביותר אצל מי שזקוק להן ביותר. מחקר שנערך לאחרונה בקרב נפגעי מלחמה ששירתו בעיראק הצביע על ירידה של 50% ברמת ה-PTSD (תסמונת דחק פוסט-טראומטית) והדיכאון בתוך 8 שבועות של תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית. Ref.Journal of Counseling and Development 64: 212–215 התוצאות היו כל כך מדהימות ש-CNN הכינו עליהן כתבה לכבוד יום ותיקי המלחמה של ארה”ב. (צפו ב CNN video).

היה זה רק אישור נוסף למחקר שנערך 25 שנים קודם לכן בקרב נפגעי מלחמת וייטנאם.

PTSD,-anxiety,-depression

במחקר זה הפגינה קבוצת המדיטציה הטרנסנדנטלית ירידה כל כך דרמטית בתסמינים (של PTSD, חרדה, דכאון, נדודי שינה, וכן הלאה) אחרי 3 חודשי תרגול בלבד, ש-70% מנפגעי המלחמה לא היו זקוקים לשום טיפול נוסף. קבוצת הבקרה, שקיבלה טיפול פסיכותרפי שגרתי, לא הפגינה שום שיפור Ref.Military Medicine, june 2011.

אנשים אלה סובלים מבעיות הרבה יותר עמוקות מהאדם הרגיל. אם המדיטציה הטרנסנדנטלית מסוגלת לסייע להם, גם במקום בו כל שאר השיטות נכשלו, ניתן להבין שהמדיטציה הטרנסנדנטלית יכולה לסייע לכל אחד.

הסרטון שלהלן מציג כמה דוגמאות נוספות לכוחה של המדיטציה הטרנסנדנטלית לסייע לאנשים הסובלים ממתחים טראומטיים. הוא גם מראה מדוע מספר הולך וגדל של מדענים, מחנכים, סלבריטאים ומוסדות ממשלה תומכים בטכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית.

התנסות בטרנסנדנטלי = אושר פנימי שניתן למדוד אותו

מתח מפריע לתפקוד הנורמאלי של המוח, ובין שאר הדברים גורם לירידה בייצורו של “הורמון האושר”, סרוטונין (Serotonin). מחסור בסרוטונין משפיע לא רק על תחושת האושר הפנימית שלנו, אלא גם קשור להפרעות שינה, מיגרנות, חרדה, התפרצויות זעם, מחלת אלצהיימר, הפרעות אכילה, התמכרויות ודברים רבים אחרים. ניתן לנסות להשפיע על הסרוטונין באופן מלאכותי (כפי שעושות תרופות נוגדות-דכאון), אך יש בכך כדי לטפל בסימפטומים בלבד ולא בשורש הבעיה עצמה.

serotoninלעומת זאת, ההתנסות במדיטציה הטרנסנדנטלית מפעילה את יכולות הריפוי של הגוף עצמו, כך שהמוח יכול לתפקד בצורה נורמאלית. התוצאה: עלייה בייצור טבעי של הסרוטונין במהלך תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית, ובסופו של דבר במשך היום כולו. Ref.BUJATTI, M., and RIEDERER, P. Serotonin, noradrenaline, dopamine metabolites in Transcendental Meditation technique. Journal of Neural Transmission 39: 257–267,1976. לממצאים אלה יש השלכות לכל תחומי החיים, כפי שניתן לגלות באתר זה.

התנסות בטרנסנדנטלי = התפתחות מוחית שניתן למדוד אותה

ההתנסות במצב הטרנסנדנטלי משפיעה לא רק על הבריאות, על התחושה הטובה, על הביטחון העצמי ועל מערכות היחסים שלנו, אלא גם על ההתפתחות המוחית שלנו, אפילו אצל מבוגרים, שמוחם, כביכול, כבר היה אמור להשלים את התפתחותו. כיצד יכולה חוויה פשוטה להשפיע על המוח בדרך שנחשבה לבלתי אפשרית (כגון, היעלמות של ADHD, עליה במנת המשכל והיצירתיות אצל מבוגרים, וכו’)? יש להרחיב מעט את הדיון כדי להסביר תופעות אלה (ראו, ההתנסות בטרנסנדנטלי = חוויה רוחנית מיוחדת במינה), אולם את התוצאות עצמן ניתן למדוד בצורה ברורה, למשל, באמצעות הקוהרנטיות (מידת הסדר) של האא”ג (EEG).

בכל פעם שחלק מהמוח שלנו פעיל, ניתן למדוד את הפעילות החשמלית באמצעות אלקטרואנצפלוגרם (אא”ג) ולהציג את התוצאות כצורת גל. כיום ניתן לשלוח שתי צורות גל כאלה מחלקים שונים של המוח אל מחשב, ולחשב באופן מתמטי את מידת הדמיון בין הגלים. המשמעות של קוהרנטיות גבוהה היא שחלקי המוח השונים פועלים יחד כשלמות אחת.

במהותה, החוויה הטרנסנדנטלית היא חוויה של אחדות (ניתן למצוא מידע נוסף ב:  ההתנסות בטרנסנדנטלי = חוויה רוחנית מיוחדת במינה). ניתן למדוד את הדבר בצורה ישירה באמצעות גלי מוח. להלן מובא סרטון המציג בזמן אמיתי כיצד הקוהרנטיות של האא”ג עולה לרמתה הגבוהה ביותר במהלך תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית.

ככל שאדם מתנסה בחוויה זו של לכידות אא”ג מוגברת במידה רבה יותר, כך המוח מתרגל לתפקוד מיטבי, ולאחר מכן גוברת גם הקוהרנטיות של האא”ג גם מעבר לשעות התרגול של מדיטציה טרנסנדנטלית. נמצא קשר בין קוהרנטיות גבוהה יותר של אא”ג לבין מנת משכל גבוהה יותר, יצירתיות רבה יותר, יציבות רגשית גדולה יותר, רפלקסים טובים יותר, חשיבה אתית עמוקה יותר, וכו’. (למידע נוסף ראו:  התנסות בטרנסנדנטלי = התפתחות מוחית).

כיצד אני יכול ללמוד להתנסות במצב הטרנסנדנטלי?

מדיטציה אמיתית היא פעילות נעימה ולחלוטין חסרת מאמץ. כל אחד יכול ללמוד אותה, והיא מניבה תוצאות מיידיות.

David-Lynch-Russell-Brand

ניתן להגיע לחוויית הטרנסנדנטלית רק בדרך טבעית וחסרת מאמץ. זוהי חוויה של דממה פנימית מושלמת, שלא ניתן להשיגה באמצעות מאמץ לשבת בשקט. ככל שמנסים יותר, כך הנפש פעילה יותר. זו הסיבה לחוסר האפקטיביות של מרבית שיטות המדיטציה הקיימות, המחייבות התרכזות.

את טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית לומדים באופן אינדיבידואלי, מפיו של מורה מקצועי שהוכשר להוביל כל אחד בצורה טבעית לחלוטין אל ההתנסות במצב הטרנסנדנטלי.

ברגע שאדם חווה חוויה זו פעם אחת, הרוח כבר זוכרת את הדרך ומסוגלת באופן ספונטני, טבעי ונטול מאמץ לחזור לשם, בתנאי שמשתמשים בטכניקה הנכונה.

טכניקה זו נלמדת שלב אחר שלב, במהלך ארבע פגישות רציפות. אחרי קורס הכשרה בסיסי זה, ניתן להשתתף בתוכנית המשך מקיפה יותר בה מבטיחים את המשך התרגול הנכון.

האם יש לך שעתיים לגלות כיצד הכל יכול להשתנות?

באמצעות קישורים אלה תוכלו למצוא מידע נוסף:  מהי מדיטציה טרנסנדנטלית וכיצד היא פועלת, וכיצד ניתן ללמוד מדיטציה טרנסנדנטלית. עם זאת, השלב הראשון הוא פשוט להשתתף בהרצאת מבוא הנערכת בחינם וללא התחייבויות. במהלך הרצאות אלה תוכלו לשמוע ביתר פירוט כיצד פועלת טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית בפועל ולמה תוכלו לצפות אם תתרגלו מדיטציה טרנסנדנטלית. בחרו את מרכז המדיטציה הטרנסנדנטלית הקרוב ביותר למקום מגוריכם מהמפה שבתחתית העמוד ושריינו את מקומכם בהרצאת מבוא חינם:

מה התקשורת אומרת על המדיטציה הטרנסנדנטלית

מה אומרים מתרגלי מדיטציה טרנסנדנטלית

“כאשר אתה מתרגל מדיטציה טרנסנדנטלית המתחים בעבודה משפיעים עליך פחות, ולזה יש תועלת מיידית על הבריאות ועל שמחת החיים שלך. אתה נהנה יותר מהעבודה, יש לך תפוקה רבה יותר ואתה מוצא שקל לך יותר להסתדר עם השותפים בעבודה. אבל מה שחשוב יותר, אתה לא סוחב את המתח מהמשרד הביתה. יש לך יחסים טובים יותר עם המשפחה ועם החברים, אתה נהנה יותר מהחיים. ברור מהמחקרים שכשאתה מקדיש כמה דקות פעמיים ביום לתרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית זה עוזר לך בצורה מדהימה להשיג איזון בין העבודה לבין שאר תחומי החיים”.

הלן דורון, מנכ"לית ובעלת חברה בינלאומית להוראת אנגלית ומתמטיקה לגיל הרך


“מניסיוני האישי נוכחתי כי תרגול סדיר של המדיטציה הטרנסנדנטלית, פעמיים ביום במשך 20 דקות בכל פעם, משפרת ותורמת לחשיבה יצירתית יותר, מפחיתה את המתחים והחרדות ומביאה לי שקט פנימי שהוא כה חשוב למיקוד טוב יותר בעבודה. בנוסף, מצאתי כי לטכניקה הפשוטה והקלה הזו יש השפעה ישירה לצמצום העימותים ולהגברת הריכוז והיעילות בעבודה”.

דן שפר, עורך-דין